ribs

Ribssaft og -sirup

Ribs har været dyrket i Danmark i flere århundrede. Bærrene blev bl.a. brugt til ribsvin og syltede ribs. Danske ribs har sæson i juli og august. Ernæringsmæssigt indeholder ribs store mængder E- og C-vitamin samt kalium og fosfor.

Ud af nedenstående opskrift kan du både lave ribssaft og -sirup. Den skønne sirup kan bl.a. bruges som topping til yoghurt med müsli, til pandekager eller vafler eller som det søde og sure element i en dressing til salaten.

Ca. 1/3 liter saft eller 1/5 liter sirup
300 g ribs
3 dl vand
200 g sukker
1 stang vanilje

  • SAFT: Fjern stilke fra ribsene og skyl dem.
  • Kom ribs, vand, sukker, vaniljekorn + stang i en gryde og kog op.
  • Lad massen simre i ca. 20 minutter.
  • Si massen gennem en sigte, så bær og vaniljestang sies fra.
  • På nuværende tidspunkt har du den dejligste ribssaft, som fortyndes med postevand i forholdet 1:4, eller efter behov.
  • Kom ribsiruppen på skoldede flasker eller glas og opbevar i køleskabet.
  • Du kan også fryse saften som interninger, derved har du nemt hjemmelavet saft til enhver lejlighed.
  • SIRUP: For at lave sirup ud af denne skønne saft skal massen koge endnu mere efter du har siet bærrene fra.
  • Kog saften yderligere ca. 10 minutter.
  • På nuværende tidspunkt vil denne sirup virke tynd, men ribs indeholder meget pektin, som gør at denne sirup vil stivne i køleskabet natten over.
  • Kom ribsirup på skoldede flasker eller glas og opbevar i køleskabet.
  • Både ribssirup og ribssaft holder ca. 1 måned i køleskabet.
Print Friendly

Skriv et svar