FAKTA OM SUKKER


GLYKÆMISK INDEX (GI) 
Glykæmisk indeks er et mål for, hvor meget blodsukkeret stiger i løbet af to timer efter indtag af en madvare med 50 gram kulhydrat. Glykæmisk Indeks er et udtryk for, hvor meget den enkelte fødevares kulhydratindhold får blodsukkeret til at stige.

Madvarer, som har højt glykæmisk indeks (GI), er mad, der hurtigt bliver omdannet til glukose (blodsukker). Fordi der optages meget glukose hurtigt, så opstår der overskud af glukose, og det bliver hurtigt omdannet til fedt i fedtdepoterne til energireserve.

Mad med lav GI giver en langsom, jævn tilførelse af glukose, som bliver sendt derhen, hvor kroppen har mest behov for det. I det glukoseoverskuddet da bliver mindre, er det kun små mængder glukose, som bliver sendt til fedtdepoterne. Madvarer, som har en værdi på under 35, har lav GI. De madvarer, som scorer mellem 35 og 50, har en middel GI, mens de madvarer, som har over 50, har høj GI.

At spise mad med lavt GI betyder i bund og grund, at spise mange fibre og et meget lille indhold af sukker.

Glykæmisk indeks handler altså om kulhydrater. Kulhydrater findes både som helt spaltet sukker i slik og kage, som stivelse i kartofler, bønner og brød, og som komplekse  kulhydraterkaldet kostfibre i grøntsager og korn/kerner. I enkelte slankekure fjerner man kulhydrater fuldstændigt, for kun at spise proteiner og fedt. Dette er ingen god løsning. Kroppen har brug for alle tre byggestene for at kunne fungere. Nogle af bivirkningerne ved at fjerne kulhydrater er dårlig ånde, fordøjelsesbesvær og overbelastning af nyrerne. Dog kan man sagtens skære væsentligt ned på det rene sukkerindtag, og nøjes med de komplekse kulhydrater og til dels stivelsen.
Kilde til afsnit om GI: sundhed.dk


PRIORITER DIT SUKKER
Sukker har sin berettigelse. Hvis vi bruger det med respekt, på samme måde som safran, chili og andre krydderier – som smagsgiver. Sukker bruges ikke kun i mad for at søde, det fremmer også smagen af de andre ingredienser. Smagen i salatdressing, sauce, suppe og gryderet smager bedre når det tilsættes et ganske lille bitte drys sukker af en art. Brød tilsat sukker giver næring til gæren og giver bagværket en fin farve på overfladen. Det er ikke her vi skal være hysteriske. Det er ved for meget slik, is og kage, og ikke mindst alle de færdigretter som gemmer på utrolig meget tilsat sukker. Ifølge Nordisk Ministerråd spiser danskerne i gennemsnit 16,8 kg slik pr. person om året (tal fra 2014). Vi slår endda amerikanerne, som spiser ca. 11 kg slik pr. person om året. For eksempel indeholder 1 liter frugtyoghurt ca. 40 sukkerknald, en plade chokolade ca. 50 sukkerknald og ½ liter sodavand indeholder ca. 25 sukkerknald. Vores sukkerindtagelse her i Danmark er eksploderet. Et overforbrug eller et misbrug af sukker forvolder store skader på kroppen.


Dadler GI = 103
og andre tørrede frugter er naturligt søde og giver bagværk god sødme, men som du ser her på siden er sukkerindholdet i tørrede frugter højt, idet vandet er fordampet.

Glukose (druesukker) GI = 100

Honning GI = 87

Almindelig sukker GI = 73
stammer fra sukkerroer som er en rodfrugt, eller fra sukkerrør som er en græsart. Det hvide sukker vaskes, findeltes, ekstraheres, renses og inddampes. Herefter sker en videre proces inden produktet kommer i butikkerne.

Rørsukker GI = 68
er sukker som udvindes af sukkerrør, men på en mere skånsom måde end det hvide sukker, hvilket gør at den bevarer flere af de naturlige mineraler, men det er ikke væsentlige mængder.

Rosiner GI = 64

Figner, tørrede GI = 61

Ahornsirup GI = 54
er fremstillet af ahorntræets safter, der udvindes og koges ind til en tyk sirup. Ahornsirup indeholder mange gode mineraler og smager lettere karamelagtigt.

Kokossukker GI = 35
(kokospalmesukker) er fremstillet af kokospalmens blomstersaft. Indeholder næsten samme mængde kalorier som sukker. GI er 35. Desuden er kokossukker rigt mineralerne kalium, magnesium, zink og jern og vitaminerne B og C.

Rismaltsirup G = 25
er lavet på fermenterede ris, og er en blanding af komplekse kulhydrater, maltose og en smule glukose – det er fruktosefri og man behøver kun en lille smule for at opnå en dejlig sød smag.

Agavesirup GI = 11
er fremstillet af agaveplantens rod. Det søder dobbelt så meget som almindelig sukker, så i stedet for 100 gram sukker bruges 50 gram agavesirup. Agavesirup indeholder desuden væsenlige mængder af jern, kalk og kalium. Da agavesirup indeholder meget fruktose (frugtsukker) og mindre glukose, som nemt omdannes i kroppen til energi, har der været en del diskussion om, hvorvidt det er godt at bruge agavesirup som et naturligt sødemiddel

Birkesød GI = 8
(xylitol) ligner sukker meget. Selvom navnet lyder meget medicinsk og videnskabeligt, er det faktisk et naturligt sødemiddel udvundet af frugt- og grøntsagsfibre. Indeholder 40 % færre kalorier end sukker. 100 gram sukker svarer til 80 gram Birkesød.

Yaconsirup GI = 3
er lavet af roden fra yaconplanten, som vokser i Andesbjergene i Sydamerika. Yaconsirup har et højt indhold af Fructo Oligo Saccarider – også kendt som F.O.S. FOS kan ikke optages i kroppen, men spises af tarmbakterierne. Man kalder også FOS for prebiotika (altså føde for de gode tarmbakterier). Yaconsirup giver kun en minimal stigning i blodsukkeret og kan derfor bruges, hvis man ønsker et blodsukkerstabilt sødemiddel.

Stevia GI = 0
er udtræk fra stevia planten. Stevia kan have en eftersmag af lakrids, hvis der tilsættes for meget. Steviol glycosid søder 200-400 gange mere end sukker. Du kan købe stevia på mange måder efterhånden: Hermasetas har forskellige Steviaprodukter med Stevia: Tabletter, flydende og i pulver der svarer til 1:1. Natur Drogeriet har også tabletter og det rene steviol Glycosid pulver. Man kan også købe stevia i en blanding med rørsukker, her er GI højere. Stevia drops er stevia som dråber. Husk at læse på pakken med dit steviaprodukt om der er tilsat sukker i.

Sukrin Gold GI = 0
Indeholder kun 15 kalorier per 100 g.

Sukrin og sukrinmelis GI = 0
er et naturligt sødemiddel baseret på sukkeralkoholen erytritol, som er gæret druesukker omdannet til en sukkeralkohol. Sukrin. Erythritol findes naturligt i bl.a. pærer og meloner. Sødestoffet fremstilles ved en naturlig gæringsproces, hvor druesukker bruges som råstof. Derved er Sukrin et naturligt produkt. Derudover indeholder Sukrin ingen kalorier, da Erythritol ikke metaboliseres i kroppen. Herved påvirkes dit blodsukker ikke af Sukrin, GI = 0. Sukrin ligner og smager som sukker, og der findes flere udgaver af Sukrin, som kan anvendes som erstatning for almindeligt sukker, flormelis og brun farin. Der findes Sukrin, Sukrin+, Sukrin Melis og Sukrin Gold. Der er forskel mellem disse produkter. Sukrin+ er en blanding af Erythritol og stevia og er dobbelt så sødt som sukker. Sukrin Gold er sammensat af flere sødestoffer bl.a. et ekstrakt fra steviaplanten. Sammen med sødestoffet Stevia er Sukrin et nyt naturligt alternativ til sukker, som ikke påvirker blodsukkeret. Sukrin er dermed ideel til dig med diabetes, hvis du lever efter principperne ved low carb diæten, eller hvis du blot ønsker at begrænse dit indtag af sukker/kulhydrat.

 

Print Friendly, PDF & Email

Skriv et svar