KØKKENET


AVOKADO (modning)
Hvis en avokado skal modnes hurtigt skal ethylenkoncentrationen øges. Dette kan gøres ved eksempelvis at lægge æbler, bananer, ferskner, pærer, kiwi sammen med avokadoen (evt. i en lukkes pose på køkkenbordet). Den optimale opbevaringstemperatur for avokado er 5-12 grader, men køkkenbordet er fint. Grunden til at disse frugter fremskynder modningen af avokado skyldes, at ethylenudskillelsen ved disse frugter er høj, når frugterne modnes (dvs. efter høstning).

BLOMSTER
Blomster pynter rigtig fint i salat og andre retter. Her får du en oversigt over de spiselige blomster der findes:
Bellis, citronmelisse, hibiskus, hjulkrone, hyld, kamille, karse, kodriver, lavendel, morgenfrue, mynte, mælkebøtte, natlys, pelargonie, primula, rose, solsikke, stokrose, tallerkensmækker.

BØNNER (kidney, hvide, kikærter etc.)
Disse skal ALTID sættes i blød inden brug og derefter koges (følg anvisningen på pakken). Jeg koger altid hele posens indhold, hvorefter jeg afkøler bønnerne, og fordeler dem i fryseposer, som kommer i fryseren. Dermed har jeg altid bønner klar til brug i diverse retter.

GÆR
Rester af gær bør opbevares i en lufttæt beholder og ikke i papiret. I en sådan beholder kan gæren holde sig i 3 uger, evt. kan gæren tørre lidt ud, men det betyder intet. Vær opmærksom på ikke at have gær liggende fremme i køleskabet, da det er guf for de øvrige bakterier, og gæren kan inficeres med vildgær.
Køb gerne store portioner af gær (økologisk) og frys det. Skær gæren i tern svarende til 1/4 pakke og frys terningerne af gær i en frysepose (alle i samme pose). På denne måde har du altid gær i huset til hjemmebagt brød. Gæren tåler nedfrysningen, og de små terninger tør hurtigt op i vand.

INGEFÆR
Dette skønne krydderi holder sig ikke frisk ret længe i køleskabet. Derfor skræller jeg altid den nyindkøbte ingefær, og skærer den i små stykker (1-2 x 1-2 cm), og kommer dem i en frysepose og derefter i fryseren. Derved har jeg altid frisk ingefær i huset, som kan bruges til te, gryderetter, supper, bagværk etc. Jeg river de udskårne stykker i frossen tilstand (synes det er nemmest).

KØKKENRULLE
Sædvanligvis laves køkkenrulle af genbrugspapir og avispapir. Derfor bør du ikke anvende køkkenrulle til opsugning af fedt ved stegning af fx bacon eller andet. Du skal bruge køkkenrulle lavet af papirfibre (kig på emballagen, der står at det må bruges til fødevarer). Genbrugspapir kan indeholde fibre fra papir med tryksværte og anden kemi. Ligeledes bør avispapir ikke anvendes til fødevarer. Læs mere om hvilken emballage der bør bruges til fødevarer her.

NEM MAD = FORBEREDELSE
Med gode opbevaringsbokse til køl og frys kan du nemmere opbevare dine klargjorte madvarer hygiejnisk. I weekenden kan du skære og snitte et utal af grøntsager (også rodfrugter – alle slags) samt frugter og lægge dem i plastbokse, så har du til ugens forbrug – både til madpakker og middagsmaden. Dette letter og giver dig et tiltrængt pusterum i hverdagen. Dette kan muligvis også gøre at du rent faktisk får frugt og grønt hver dag. Anvend beholdere til madvarer som er godkendte til fødevarebrug, kig efter glas- og gaffelsymbolet, så er beholderen godkendt.

OLIE
Til stegning bør du anvende olivenolie eller rapsolie eller oliemargarine, da de tåler den høje temperatur og er de sunde fedtstoffer. Alle andre olier bør du anvende til salat.

RESTER AF GRØNTSAGER
Fryseren er god til at opbevare rester af grønt, som senere kan anvendes til suppe. En frysepose eller en beholder kan stå i fryseren, og hver gang du har en rest grøntsag, putter du denne i fryseren (renset), og dermed har du nem suppe, når posen eller beholderen er fuld.

RASP
Når du har noget brød tilovers, du ikke har tænkt dig at spise, er det en god ide at blende brødet, og fryse det i en frysepose. Herved har du hjemmelavet rasp til ingen penge.

RIS
Har jeg kogt flere ris end jeg har behov for – så fryser jeg de kogte ris i en frysepose. Derved har jeg ris til de dage, hvor det bare skal gå lynhurtigt. Kogende vand hældes blot ud over de frosne ris – sådan de er klar til spisning. Man kan med fordel også koge flere ris på en gang, og så fryse dem i portioner.

SELVHÆVENDE MEL
Selfraising flour (selvhændende hvedemel) anvendes ofte i opskrifter fra USA og England. Det kan være lidt svært at få fat i herhjemme, men du kan selv lave det. Bland 2,5 dl hvedemel med 1,5 tsk. bagepulver og 1 knsp. salt, så har du hjemmelavet selvhævende mel.

SOJA
Soja anvendes til mange ting. Soja er en bælgfrugt (ligesom kikærter, kidneybønner etc.), og er rige på protein, så det kan være en god ingrediens i maden, hvis du er vegetar. Sojabønner er rige på umættet fedt, magnesium og B-vitaminerne folsyre og thiamin. Flere undersøgelser peger på, at store mængder soja kan give brystkræft, men samtidig viser undersøgelser også, at soja kan nedsætte risikoen for brystkræft – så det er noget tvetydigt. Anvendelsen af soja i køkkenet som “krydderi” er helt sikkert på sin plads, og hvis sojamælken hældes i kaffen er det ikke en katastrofe. Dog bør du ikke tage kosttilskud med soja.

STANIOL
Staniol (aluminiumsfolie eller sølvpapir) er lavet af metallet aluminium, og er ikke miljøvenligt. Det kræver meget energi at fremstille staniol ud fra lerjord, og samtidig kræver det også meget energi at nedbryde igen (plus det tager mange år). Dog har staniol nogle smarte egenskaber, idet det er stærkt og holdbart og tåler fra -200 grader til 350 grader. Du bør begrænse brugen af staniol. Derudover skal du ikke bruge staniol til sure fødevarer såsom citron, appelsin, frugtgrød, syltede rødbeder, agurker etc., da disse sure fødevarer kan opløse staniol. Sure fødevarer skal opbevares i glas, porcelæn eller plastskåle evt. dækket med husholdningsfilm (plastfilm).

VANILJESTÆNGER 
Smid aldrig vaniljestænger ud. Når du har tømt dem for korn – så gem stængerne i glasset de kom fra. Når du har en eller to komme vaniljestænger kan du lave din helt egen vanijlesukker. Du blender vaniljestængerne med almindeligt hvidt sukker til en meget fin masse (eventuelt i kaffeblender). Se opskrift her.

Print Friendly, PDF & Email

Skriv et svar